Een informatieprofessional werkt dagelijks aan het duurzaam toegankelijk maken en beheren van informatie. Het is jouw taak om deze kennis en ervaring over te brengen op anderen. Tegelijk is het belangrijk om jezelf te blijfven ontwikkelen, want door (technologische) veranderingen staat het vak van de informatieprofessional nooit stil.
Het Leerhuis ontwikkelt leeraanbod voor informatieprofessionals rond verschillende thema’s. Hieronder lees je wat je per thema kunt verwachten en kun je direct doorklikken naar de Leerhuis catalogus.
Heb je een vraag over onze leeractiviteiten of wil je graag even sparren over jouw specifieke leervraag? Neem dan contact met ons op.
De leerthema’s voor informatieprofessionals
Als informatieprofessional ben je (mede)verantwoordelijk voor het opzetten van een digitaal archief en het beheren van (digitale) documenten. Hiervoor heb je bepaalde vaardigheden nodig. Binnen het thema Archiveren en beheren kun jij jouw kennis uitbreiden over digitaal archiveren en mappenstructuren, maar bijvoorbeeld ook over recordsmanagement, het toepassen van digitale informatiehuishouding en het adviseren hierover.
Het proces van waardering en selectie moet zorgvuldig gebeuren. De informatieprofessionals zijn hier verantwoordelijk voor. Binnen het thema Waardering en selectie leer je onder meer te bepalen welke informatie bewaard moet blijven en wat (digitaal) vernietigd kan worden. Ook gaat het leeraanbod in op hoe je die informatie overbrengt naar de aangewezen bewaarplaats.
Informatiehuishouding is nooit ‘af’. Het is een continu proces, waar continu aandacht voor nodig is. Hoe pak je dat aan binnen jouw organisatie? Binnen het thema Meten en verbeteren leer je onder andere over procesmanagement, zaakgericht werken en kwaliteitszorg.
Burgers, journalisten en bijvoorbeeld onderzoekers. Iedereen heeft recht op informatie van de overheid. Deze ‘openbaarmaking’ neemt dilemma’s en kansen met zich mee. Jij kunt jouw team en departement hierbij helpen en hierin ondersteunen. Binnen het thema Openbaar maken vind je onder meer een kaartenset waarmee jij het gesprek met je team kunt aangaan over actieve openbaarmaking. Daarnaast leer je binnen dit thema over de Wet open overheid (Woo).
Informatieprofessionals hebben voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Het vak van de informatieprofessional staat namelijk nooit stil. Binnen het thema Professionele vaardigheden vind je een divers leeraanbod waarmee jij jouw overkoepelende vaardigheden kunt ontwikkelen. Van klantgericht communiceren tot adviesvaardigheden; van helder schrijven tot creatief denken.
Eén van de taken van informatieprofessionals is om bij te dragen aan het optimaliseren van toegangsbeheer. Dit doe je door jouw collega’s of departement te adviseren over de mogelijkheden van dit beheer. Binnen het thema Systemen en data doe je kennis en inzicht op over datamanagement, de rol van informatiebeheer en bijvoorbeeld efficiënt en veilig werken met informatie in het digitale tijdperk.
De overheid deelt steeds meer informatie, want op die manier kunnen we gemaakte keuzes en beleid beter verantwoorden. Dit vraagt om een verandering in de organisatiecultuur en het gedrag van rijksmedewerkers. Binnen het thema Organisatiecultuur en gedrag leer jij als informatieprofessional hoe jij jouw team en organisatie hierbij kunt helpen, maar bijvoorbeeld ook over hoe jouw rol als informatieprofessional hierdoor verandert.
Kom in contact met andere informatieprofessionals
Naast leren is ontmoeten een belangrijk onderdeel van het Leerhuis. Speciaal voor informatieprofessionals organiseren we evenementen waar je collega-informatieprofessionals kunt leren kennen en praktijkervaringen kunt uitwisselen. Lees hier meer over op de pagina Ontmoeten.
Stimuleer leidinggevenden en rijksmedewerkers om te leren
Als informatieprofessional kun je jouw leidinggevende of rijkscollega's wijzen op het leeraanbod dat speciaal voor hen is ontwikkeld. Het Leerhuis biedt diverse leermogelijkheden voor rijksmedewerkers die niet als hoofdtaak met informatiehuishouding bezig zijn, evenals voor leidinggevenden.