Onboarding voor informatieprofessionals

Voor nieuwe informatieprofessionals bij de Rijksoverheid hebben we in het Leerhuis een aantal inhoudelijke modules klaarstaan. Modules die ingaan op de belangrijkste thema’s in de informatiehuishouding. Als leidinggevende kun je deze modules naar eigen inzicht inzetten. De meeste modules zijn zelfstandig te volgen. Zo kan het programma voor iedere nieuwe informatieprofessional op maat gemaakt worden en kan die direct starten. De nieuwe medewerker hoeft dus niet te wachten op voldoende aanmeldingen.

Om deze modules optimaal te benutten geven we je als leidinggevende graag enkele tips mee zodat de nieuwe medewerker makkelijk aan de slag kan met deze modules en zo een leerzaam programma voor de boeg heeft.

Maatwerk?

Heb je meerdere nieuwe medewerkers die in aanmerking komen voor het onboarding programma? Stuur dan een mail naar leerhuisihh@minocw.nl voor mogelijk maatwerk of lees hier over ons maatwerk traject.

Modulaire opbouw

Het inhoudelijke gedeelte van het onboardingsprogramma heeft als doel om nieuwe informatieprofessionals zo snel mogelijk thuis te laten voelen in hun nieuwe functie.

We doen dat op de volgende manier:

  • De essentiële basiskennis en inzichten zijn opgenomen in het programma.
  • Het programma bestaat uit verschillende modules, zodat de organisatie of de medewerker keuzes kan maken (maatwerk binnen een standaardprogramma). Begeleiding vanuit de eigen organisatie hierbij is fijn en aan te bevelen.
  • Het programma bestaat grotendeels uit e-learning modules. De medewerker kan dus direct van start (wellicht al voor de echte indiensttreding).
  • De modules zijn relatief kort, waardoor de medewerker de benodigde kennis snel eigen kan maken.
  • De e-learning modules zijn ook te gebruiken als naslagwerk later in het traject.
  • De nieuwe medewerker krijgt toegang tot het Leerhuis Informatiehuishouding, waar je onder andere een kennisbank en een community kan vinden om een eigen netwerk op te bouwen. Ook vind je hier antwoorden terug op eventuele vragen.