Het Leerhuis organiseert het hele jaar door themasessies voor informatieprofessionals. Doel van deze sessies is om van elkaars goede praktijkvoorbeelden te leren en waardevolle kennis uit te wisselen. Dat doen we volgens de Open Space methode.
De Open Space methode is een flexibele en interactieve manier van werken. Hierin bepaal je samen met andere deelnemers de agenda en bespreek je in kleine groepen de onderwerpen die voor jou het belangrijkst zijn. Zo krijgt iedereen de kans om actief bij te dragen en leer je van elkaar. Geen saaie presentaties, maar een boeiende uitwisseling van ervaringen, kennis en tips met gelijkgestemden.
Aankomende themasessies
Lange tijd werd gedacht dat een centrale archiefvoorziening onmisbaar was voor een digitaal werkende organisatie. Zo ontstond het Document Management Systeem (DMS): de digitale versie van het traditionele archief in de kelder, met alle voordelen én nadelen van dien.
Decennia later hebben DMS-leveranciers nog steeds moeite om gebruiksvriendelijke en breed geaccepteerde systemen te leveren. Dit verklaart mogelijk waarom veel organisaties overstappen naar andere systemen om de duurzame toegankelijkheid van hun informatie te waarborgen.
Is dat een logische keuze? En zo ja, welke alternatieven zijn er? Heeft jouw organisatie het DMS al vervangen, of overweeg je die stap nog te zetten? Ga over deze vragen met collega-informatieprofessionals in gesprek tijdens de themasessie ‘Archiefsystemen en de toekomst van het DMS’.
Aanmelden:
Informatie speelt een belangrijke rol in elke (overheids)organisatie. Dat maakt het beheren en toegankelijk maken van informatie ook belangrijk. Toch worden informatiebeheerders niet altijd betrokken bij projectteams of beslissingen, zoals de aanschaf van nieuwe applicaties. Dit leidt er vaak toe dat achteraf zaken hersteld moeten worden, omdat duurzame toegankelijkheid over het hoofd is gezien.
Hoe zorg je ervoor dat dit niet meer gebeurt? Hoe kom je aan tafel en word je gezien als een serieuze en waardevolle gesprekspartner? Daar gaan we het met elkaar over hebben tijdens de themasessie ‘Hoe kom ik aan tafel?’
Aanmelden:
In deze themasessie gaan we met elkaar in op informatiehuishouding als onderdeel van de kwaliteitszorg, waarmee het onderdeel zou kunnen of zelfs moeten zijn van de PDCA-cyclus. Heb je hier ervaring mee, zijn jullie dit aan het opzetten of wil je hier meer over weten? Kom langs! Met elkaar maken we de agenda voor een inspirerende middag. Want samen zijn we sterker en ontdekken we vaak nieuwe wegen voor bekende vragen.
Aanmelden:
We merken dat datamanagement en informatiehuishouding steeds meer met elkaar te maken krijgen. Hoe gaat dat in jullie praktijk en bij je collega’s in andere organisaties? Dat gaan we met elkaar onderzoeken in deze themasessie, die deels ook een toekomstverkenning kan zijn van hoe informatiebeheer en datamanagement met elkaar verweven kunnen of moeten worden. Alles is mogelijk tijdens deze Open Space-middag - waarvan je collega’s aangeven dat ze inspirerend, praktisch en zelfs bemoedigend zijn.
Aanmelden:
In gesprek met collega-informatieprofessionals
De themasessies van het Leerhuis bieden een unieke kans om collega's binnen en buiten het Rijk te ontmoeten en samen uitdagingen in informatiebeheer aan te pakken. De bijeenkomsten vinden plaats van 13.00 tot 16.30 uur (locaties wisselen). Mis ze niet!