Elke maand organiseert het Netwerk Informatiehuishouding & Openbaarmaking EZ, KGG en LVVN van het programma Transparantie in Informatie (TiI) de Denk, Deel & Doe mee! Netwerkbijeenkomst. In september schoven Layla Hassan en Rinke Oskam namens het Leerhuis aan bij de bijeenkomst Informatiewetten in de praktijk. Om uitleg, inzicht én een praktische workshop te geven over de verschillende informatiewetten, hun onderlinge relaties en hun toepassing in de soms weerbarstige praktijk.

Layla Hassan en Rinke Oskam met Sanne Bink, projectleider Netwerk Informatiehuishouding & Openbaarmaking EZ, KGG en LVVN

Hoe weerbarstig die praktijk zoal kan zijn demonstreerde Nico Weenink, senior adviseur DIV en CAICO (Certified AI Compliance Officer) bij Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) stelt zijn organisatie voor vraagstukken én heel wat werk. Auke Venema, projectleider Open op Orde bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM), liet zien hoe zijn organisatie moet balanceren tussen twee openbaarmakingsregimes: de Woo en de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt. En binnen verschillende spanningsvelden, zoals die tussen transparantie versus geheimhouding en tussen de Woo en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Casus: Informatie onder druk

De uitdagingen zijn kortom groot – en dit waren nog maar een paar voorbeelden. Hoe ga je met die uitdagingen om? Daarvoor legden Layla en Rinke de deelnemers een casus voor van het ‘ministerie van Verwondering’: Informatie onder druk. Gewapend met een overzicht van de digitale wetgeving en wettenkaarten met doel, kern, impact en dilemma’s van de belangrijkste informatiewetten moesten ze proberen bedrijven te helpen innoveren en verduurzamen met data-analyse en AI.

Daarbij stuitten ze op veel vragen. Hoe krijg je zóveel wetten nog goed samen? Welke wet krijgt voorrang? Wie is daar binnen de organisatie verantwoordelijk voor? En zorg je ervoor dat het breder leeft in de organisatie? Maar het leverde ook interessante inzichten op, zoals:

  • Neem de tijd om goed na te denken en afspraken te maken (bijvoorbeeld met leveranciers).
  • Je bent als informatieprofessional niet overal zelf verantwoordelijk voor; er is een multidisciplinaire aanpak nodig.
  • Ga met Juridische Zaken om tafel en vraag hun juridische input.
  • Zorg voor een strategische aanpak en iemand die het overzicht houdt.
  • Prioriteer: wat is nou écht belangrijk?